Det blir mer og mer vanlig at unge meglere markedsfører seg selv i sosiale medier. Enkelte meglere er så dyktige på personlig merkevarebygging at de alene når ut til flere kunder, enn hele meglerselskapet de jobber hos.
Facebook (med sine 1.6 milliarder brukere) er verdens største land, hvis du ser på antall innbyggere. Kina nærmer seg 1.4 milliarder. Mens bedrifter bruker store summer på sponset markedsføring, vil privatpersoner (profesjonelt) bygge nettverk og øke antall følgere, helt kostnadsfritt. I dag er det vanlig at meglere drifter egne Facebook-sider som oppnår langt flere følgere, enn hva foretaket sitt oppnår.
Unge meglere bruker LinkedIn til nettverksbygging og jobbsøking. Ofte når man ut til flere hundre bedrifter, istedenfor å sende en PDF-søknad til et begrenset antall meglerselskaper. Instagram er dagens plattform for personlig markedsføring, "build your own brand". På IG-story er det mange som legger ut korte videosnutter fra hverdagen som megler. Snapchat brukes til å filme alt fra visningsforberedelser, til styling, foto og updates fra meglerhverdagen. Alt dette går mye raskere enn markedsavdelingens lange strategiprosesser. Trenden kalles personal branding, og utfordrer måten vi markedsfører oss på.
Hos Privatmegleren Aksept finner vi Ida Myhrvold, som alene har over 11.000 følgere på Instagram. Mange tusen flere følgere enn de største meglerkjedene i landet. Ida sin personlige merkevare er verdifull, både for kunder som oppnår ekstra markedsføring i sosiale medier, men også for Privatmegleren - Som presenteres som en attraktiv arbeidsgiver utad. Logo-eksponering, høy bildekvalitet og profesjonelt oppsett er gjennomgående for alle jobbrelaterte innlegg. Et best i klassen-eksempel på at unge meglere er sin egen merkevare bevisst. På 1 innlegg vil Ida (kostnadsfritt) nå ut til like mange potensielle kunder, som de fleste meglerforetak betaler flere 100.000 kroner for.
- Fordelen med å være bevisst på personal branding er ganske enkelt at kunden velger megler - Ikke meglerforetak, forteller Anders Kløvning i NEF Ung.
Kunden velger megler på befaring, gjerne ut fra en rekke kriterier. Forhold som kjemi, dyktighet, tillit, strategi og pris vs. kostnader er avgjørende. Foretakets verktøykasse er også en del av en samlet vurdering. Foretaket er tross alt den rettslige oppdragstakeren, men kunden velger sin representant med fokus på den enkelte megler. Hvilket leder oss til personal branding. Vi ser et stadig økende fokus på å markedsføre seg selv (individuelt), istedenfor å gjøre innsalg av foretakets produkter, markedsandeler og konkurransefortrinn (på et generelt grunnlag). Det er tross alt den enkelte megler, og dens strategi som kunden går for. Hver megler bygger sin egen portefølje, på samme måte som dem bygger sitt eget brand.
- Vi tror at trenden vil vedvare, og at meglerselskapene må belage seg på en personlig tilpasset markedsføringsstrategi i årene som kommer, avslutter Anders Kløvning i NEF Ung.
Publisert: 27.11.2020