Det er egentlig ganske rart at man annonserer en visning offentlig, har prospektet tilgjengelig offentlig, setter ut et visningsskilt i gata og venter i spenning på hva som vil skje. Dette er kanskje «satt litt på spissen,» men uten noe form for påmelding vet ikke megleren om det kommer 0 eller 25 personer inn døra. I mange tilfeller vet ikke megleren engang hvilke kandidater som burde brukes mest tid på. Kanskje var det en tilfeldig forbipasserende, eller den nysgjerrige naboen som ble viet mest oppmerksomhet?
- Jeg skulle likt å vite hvor mange arbeidstimer meglerbransjen totalt sett bruker på visninger, hvor det ikke dukker opp noen interessenter i det hele tatt, sier Anders Kløvning i NEF Ung.
Dette kunne vært unngått og avlyst, om man på forhånd visste at det var null påmeldte.
I motsatt tilfelle kan megleren sette opp én ekstra visning eller alliere seg med en ekstra visningsassistent, dersom antall påmeldte blir høyere enn ventet. Påmelding vil også gjøre at oppfølging av interessenter starter på et tidligere tidspunkt, enn selve visningsdagen. Dette gagner alle.
Som et tiltak for å redusere smitterisiko (i koronatider) er individuelle visninger bra, men jeg tviler på at dette er den beste løsningen i et normalt marked. Særlig for objekter med høy interesse vil man fort havne i en tidsklemme, dersom hver enkelt interessent skal se boligen helt alene. Hvis du skal organisere 30 individuelle visninger med varighet på 20 min pr, vil dette ta 10 timer. Da vil det åpenbart være mer effektivt å holde 1-2 fellesvisninger, hvor alle er velkomne.
- Det viktigste er ikke at kandidatene er i boligen alene, men at megleren har oversikt over hvor mange som kommer, og mulighet til å kartlegge disse på forhånd, sier Anders Kløvning i NEF Ung.
Bransjen trenger nok både fellesvisninger (for effektiviteten) og privatvisninger (for kvaliteten), men selve påmeldingsbiten burde alltid være der. Dette gir en god indikasjon på oppmøte, en mulighet for bedre oppfølgingsarbeid i forkant, og samtidig trenger ikke påmeldingsportalen å være til hinder for "drop in-interessenter".
Visningsskilt er rett og slett ikke nødvendig. Det gir heller ikke noe stor markedsføringseffekt, og i 2020 er det ingen som er avhengig av skilt for å finne frem til riktig eiendom.
At digitale prospekter vil erstatte den trykte versjonen er bare et tidsspørsmål. Både som miljø- og kostnadstiltak er det åpenbart at dette vil skje.
Publisert: 23.04.2020