Ukens meglerprofil - Vibecke Lyse Augdal

Navn: Vibecke Lyse Augdal

Stilling: Adm.dir. i Utleiemegleren

Hvordan havnet du i meglerbransjen?

Jeg fikk en hyggelig forespørsel om jeg så jobben og bransjen som spennende, og det kan jeg bekrefte at den er. Fra å jobbe i en bransje hvor vi skaffet folk jobb gikk jeg til en bransje hvor vi skaffer noen et sted å bo. Bemanning og eiendom representerer begge bransjer som er viktige for folks liv, noe jeg synes er givende. Å få bruke ledererfaringen i en ny setting var en interessant utfordring som jeg måtte gripe når jeg fikk den.

Hva er det beste med jobben din?

Som leder av Utleiemegleren får jeg en stor bredde i jobben. Ingen dager er like og det er mange utfordringer som må løses hver eneste dag. Å både skulle jobbe strategisk men samtidig operativt kan være krevende noen ganger men også veldig givende. At jeg jobber sammen med så mange entusiastiske og dyktige medarbeidere gjør at jeg føler meg veldig heldig. Denne jobben gir meg energi og jeg gleder meg hver eneste dag.

Hvilket inntrykk tror du folk sitter igjen med etter å ha møtt deg?

Jeg håper de sitter igjen med et inntrykk av at jeg brenner for jobben min, at jeg vil det beste for selskapet og de som jobber her - Og at jeg er en lagspiller. De beste løsningene kommer gjennom godt teamarbeid, involvering og respekt for andres kompetanse.

Hvis du skulle jobbet med noe helt annet, hva ville det vært?  

Jeg er utvilsomt i den stillingen jeg trives aller best i, men skulle det vært noe helt annerledes ville jeg likt å jobbe med innredning og interiør. For tiden bruker jeg kveldene til å innrede et stort nytt hus. Det engasjerer meg veldig og får meg til å glemme klokken fullstendig. Det er gøy å skape, men det er også greit å la det være en hobby.

Hva gjør du for å koble av?

Jeg kobler av når jeg er sammen med familien, trener eller går tur med Chili som er familiens firbente. Jeg kobler også av når jeg drar på hytta hvor pulsen er lavere enn de hverdagene jeg ellers har. Ellers er jeg et sosialt vesen som trives i andres selskap og henter energi gjennom andre. Jeg skal ikke være lenge alene før jeg blir rastløs.

Har du noen dårlige sider?

Her kunne jeg sikkert skrevet en lang liste men jeg får greie meg med en som er sentral. Jeg har en tendens til å ha litt for mange baller i luften samtidig og holde litt høyt tempo. Jeg burde vært flinkere til å legge inn «litt space» i kalenderen gjennom uken.

Hva er utleiebransjens største utfordring?

Først og fremst vil jeg fokusere på at vi trenger flere dyktige meglere. Vi er et selskap i vekst som kommer til å starte mange nye kontorer i årene fremover. Vi må fortsatt ha dyktige meglere og det er færre som utdannes samtidig som vårt behov er økende. Vi trenger også dyktige meglere med erfaring. Så er du megler og leser dette vil jeg gjerne høre fra deg om du ønsker en spennende jobb hos oss.

Hvis du var leder i NEF Ung, hva ville opptatt deg?

Da vil jeg følge opp det jeg svarte på i forrige spørsmål. Fokuser på å selge megleryrket som den varierte og spennende jobben det er. Du blir utfordret hver eneste dag og ser resultater av innsatsen du legger ned.

Hva er avgjørende for at NEF Ung-prosjektet skal lykkes?

Jeg tenker at dere må markere dere i saker som er viktig for unge meglere og trainees. Bransjen skal ha skikkelige traniee programmer for studenter slik at vi skaper gode læringsarenaer og skaper gode fremtidige meglere. Traineer som «misbrukes» til rutinearbeid med lav lønn, og ikke får god læring gjennom gode programmer skal tørre å si fra og stille krav. Der kan NEF Ung utgjøre en forskjell.

Hva er dine beste tips/råd til unge meglere og fullmektiger?

Lær av de beste gjennom å adoptere. Det er alltid noen ved meglerkontorer som gjør det spesielt godt i jobben sin. Hva gjør de? Hvordan kan du gjøre det samme? Be om tilbakemeldinger på jobben du gjør og lytt til det. Andre kan ofte se hva du kunne gjort annerledes.

Hvordan utøves utleiemegleryrket i 2030?

Det kan være nye hjelpeverktøy og støttesystemer som gjør at arbeidsprosessene er annerledes enn i dag, men å gi personlig service til kundene vil fortsatt være viktig. Vi vil også i 2030 ha med mennesker å gjøre, både de som leier ut og de som leier. Du utgjør en forskjell, du skaffer noen et sted å bo.

Publisert: 29.11.2019

Les mer

NEF Ung logo